Verkeersluwe binnenstad met e-bus als vervoermiddel, zelfs in voetgangerszone

Een e-bus die iedereen vlot vervoert in een voetgangerszone tussen de Grote Markt en het Stationsplein: het is voor Open VLD een van de mogelijke oplossingen voor het mobiliteitsprobleem in de Sint-Niklase binnenstad.

Het stadsbestuur heeft verschillende scenario’s klaarliggen om de verkeersdruk in de binnenstad aan te pakken. Die scenario’s worden getoetst aan de wensen en ideeën van de inwoners.

Oppositiepartij Open VLD komt nu met een eigen alternatief, waarin de invoering van de e-bus een belangrijke rol speelt. “We zien twee mogelijkheden. Ofwel komt er in het stadshart een voetgangerszone zonder auto en zonder bus. Ofwel een autoluwe zone met beperkt autoverkeer en bussen. Wij zien de e-bus als een oplossing in beide gevallen. Die kan vrij rijden in een voetgangerszone

en mensen met 10 km/uur snel van de Grote Markt naar het Stationsplein brengen en omgekeerd. De e-bus kan alle punten bedienen van de voetgangerszone Grote Markt-Sint-Nicolaasplein-Houtbriel-Stationsstraat. Zo’n e-bus is ecologisch verantwoord, geluidloos en is bovendien letterlijk en figuurlijk laagdrempelig want toegankelijk voor kinderwagens, rollators en rolstoelen. Op deze manier wordt de Stationsstraat als winkelstraat ook weer vlot bereikbaar voor wie slecht te been is. Bij mooi weer is de e-bus open, bij slecht weer is die afgesloten”, leggen Ine Somers, Ronny Suy en Karel Noppe (Open VLD) uit.

Nederland als voorbeeld

Zo’n e-bus, die in Nederland al in twintig gemeenten rondrijdt en oogt als een groot uitgevallen golfkarretje, werd gisteren tijdens de wekelijkse marktdag uitgetest.

Schepen van Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) blijft voorzichtig in zijn eerste reactie. “Ik weet niet of veel pendelaars en studenten hier gebruik van zullen maken, maar voor wie komt winkelen kan het wel interessant zijn. Vraag is hoe betaalbaar dit is. Betaalt de gebruiker voor een rit? Leggen de winkels bij? Een e-bus kan een meerwaarde zijn, maar dit is iets wat grondig onderzocht moet worden. We zullen het idee meenemen in onze verdere besprekingen”, aldus de schepen.

Open VLD koppelt de e-bus aan een autoluwe of autoloze binnenstad. De partij haalt het idee van de omgekeerde rijrichting in de Ankerstraat terug boven. Door het verkeer stadinwaarts te sturen, zou het winkelgebied een extra invalsweg

krijgen. De partij pleit ook voor een extra in- en uitrit voor de parking onder de Grote Markt. Bij een autoluwe Grote Markt zou dit het aantal verkeersbewegingen beperken en bij een autoloze Grote Markt blijft de bereikbaarheid van de parking gegarandeerd.