Tournée Digitale met Vicepremier Alexander De Croo

Vicepremier en minister van Digitale Agenda Alexander De Croo houdt op 1 maart 2016 halt met “Tournée Digitale” van Digital Belgium in Sint-Niklaas, op uitnodiging van federaal volksvertegenwoordiger Ine Somers. Tijdens een interactieve infoavond over e-commerce komen geïnteresseerde zelfstandig ondernemers aan de hand van lokale voorbeelden en concrete tips meer te weten hoe ze hun bedrijf digitaal laten groeien en aan klanten en omzet kunnen winnen.

Volgens de ICT-barometer nam vorig jaar de elektronische handel in België aanzienlijk toe, bij zowel de consumenten als de ondernemingen. Meer dan de helft (54%) van de mensen deed in 2014 aankopen op het internet, tegen 48 % in 2013. Dit is een opmerkelijke stijging. Toch scoren onze buurlanden veel hoger. In Nederland koopt 68% van de mensen online, in Duitsland is dit 66%.

Ook op het vlak van online omzet (2 à 3%) scoort België lager dan het Europese gemiddelde (8,5%). De kloof met bijvoorbeeld Ierland is heel groot (30%).

Deze cijfers tonen aan dat een verdere ontwikkeling van de digitale economie in ons land mogelijk en noodzakelijk is. Daarom organiseren Ine Somers, de Wase Open-VLD afdelingen en LVZ Hamme-Waasmunster, samen met minister De Croo “Tournée Digitale”. Opzet is om aan de hand van een infosessie en workshops onze plaatselijke kmo’s te informeren en sensibiliseren over de groeimogelijkheden die de digitale economie biedt.

Alexander De Croo, minister van Digitale Agenda en Telecom: “De groeimogelijkheden voor de digitale economie in België zijn groot. Ik wil onze ondernemers overtuigen dat ze aan klanten en omzet kunnen winnen door digitaal te gaan. Digitalisering gaat niet alleen over technische applicaties, maar ook over het aanpassen van het bedrijfsmodel. Onze bedrijven en zelfstandigen mogen de digitale trein niet missen.”