Pers – Stadsbestuur verdedigt nieuw logo

Het nieuwe logo van de stad en het OCMW blijft kritiek oogsten. Volgens de oppositie is het logo onvoldoende en moet het huiswerk opnieuw gedaan worden. Het stadsbestuur blijft het desondanks de kritiek verdedigen.

“De keuze van een logo heeft een grote symboolwaarde. Je moet er altijd een beetje aan wennen. Toen Antwerpen zijn A lanceerde, was ook niet iedereen mee. Ondertussen is het wel het meest krachtige logo van alle gemeenten”, stelt burgemeester Lieven Dehandschutter (N-VA).

Het kostte de stad 16.500 euro. “Maar het logo is slechts één element van de hele nieuwe huisstijl. Al het promotioneel drukwerk, van infobladen, folders, affiches, vlaggen tot kaartjes, maar ook alle administratieve documenten krijgen een uniform uitzicht. Daarnaast is er een heus huisstijlhandboek opgemaakt. Dit is een erg grote operatie die acht maanden in beslag neemt.”

Bij de oppositie is men niet onder de indruk. “Een logo moet ‘pakken’, moet spreken voor zich. Dat doet dit logo niet. Je hebt er een handleiding voor nodig”, stelt Frans Wymeersch (Vlaams Belang).

Jos De Meyer (CD&V) wil het nog even in de diepvries. “Laten we nog eens extra nadenken, om een groter draagvlak te krijgen. Enige inspraak had al geholpen.”

Ali Salhi (SOS 2012) vindt het niet kunnen dat de punt van de Grote Markt naar beneden wijst. “Dat blijkt grafisch gezien ‘not done’.” En volgens Ine Somers (Open VLD) mogen de kleuren wat feller. Tot slot vinden sommigen het nuttig om de vorige baseline ‘Van alle markten thuis’ er nog bij te zetten. “Dan zullen sommigen al begrijpen dat het logo de Markt voorstelt.” (JVS) HLN