E-bus ideaal voor autovrij centrum

Als het Sint-Niklase stadscentrum autovrij wordt, pleit Open Vld voor de inzet van elektrische busjes, om het publiek te bedienen in het voetgangersgebied tussen het station en de Grote Markt. Een Nederlandse firma, die de busjes al aan een twintigtal Nederlandse steden leverde, gaf gisteren een demonstratie in het stadscentrum.

“Een uit de kluiten gewassen golfkarretje”, zo werd het e-busje op voorhand omschreven. En dat is het ook. Het rijdt elektrisch en geruisloos, met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en het is vooral heel wendbaar. In een twintigtal Nederlandse steden met een autovrij centrum rijden zo’n e-busjes al rond om inwoners, het winkelend publiek, toeristen en ook minder mobiele mensen toch een comfortabel alternatief voor te schotelen.

Vier scenario’s

De Sint-Niklase Open Vld ging het gebruik van die e-busjes bekijken in de Nederlandse stad Zutphen, omdat de overgang naar een groot autoluw of autovrij stadscentrum in Sint-Niklaas er ook aankomt. “Het schepencollege heeft vier scenario’s voor de Grote Markt uitgewerkt, maar

telkens blijven de bussen van De Lijn rond de Grote Markt rijden en blijven auto’s toegelaten in bepaalde delen. Dat zijn niet meer dan halfslachtige voorstellen die voor niemand voordelig zijn”, schetsen Ine Somers, Ronny Suy en Karel Noppe van Open Vld, dat zich achter het idee schaart om naar een autoluw centrum te evolueren. “Met als belangrijkste voorwaarden een extra in- en uitrit voor de parking onder de Grote Markt, een rotonde op de kruising van Parklaan, Grote Markt en Heymanplein om Kokkelbeekstraat en Heymanplein beter bereikbaar te maken en het omkeren van de rijrichting in de Ankerstraat en Kalkstraat. Een autovrij centrum kan een volgende stap zijn, als dat breed gedragen wordt. Maar als de zware, stinkende bussen van De Lijn over de Grote Markt blijven rijden, heeft de invoering van een autovrij centrum als één grote voetgangerszone geen zin.”

17.000 euro per bus

Daarom komt de oppositiepartij met het voorstel van de e-bussen. “De stadskern moet optimaal bereikbaar blijven met het openbaar vervoer. Alleen moeten die bussen niet meer over de Grote Markt rijden, maar errond. Daarom zijn we ook voorstander van het behoud van busverkeer op het Heymanplein. In dat scenario kun je tussen de Grote Markt en het station, doorheen het voetgangersgebied, die e-bussen inzetten. En dan zou het stadscentrum eindelijk ook een pak gezelliger kunnen worden gemaakt. Anders kies je voor een autoluw centrum met beperkt autoverkeer en bussen.” Het type e-bus dat in Sint-Niklaas werd getoond, kost 17.000 euro. In Nederland kiezen sommige gemeenten

voor een eigen uitbating van die dienstverlening, andere gemeenten besteden dat uit aan een private speler.

“Die kostprijs is beperkt. Als de vzw Centrummanagement hier zich achter schaart, ben je al een stap dichterbij. En met reclame op de e-bus krijg je naast de ticketverkoop ook andere inkomsten binnen. En die e-bussen zouden ook al hun nut kunnen bewijzen bij grote wegenwerken of als shuttledienst tijdens evenementen. De handelaars staan ook niet te springen voor drastische veranderingen, tenzij er een degelijk alternatief als dit op tafel ligt.”

“Interessant voorstel”

Schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens (N-VA) wil het voorstel van de e-bussen van Open Vld opnemen in het uitwerken van de scenario’s voor de verkeerscirculatie in de stad. “Volgend jaar gaan we daarmee aan de slag. Dit is een interessant voorstel om mee te nemen. We moeten inderdaad nadenken over het busvervoer. Vandaag is er het grote voordeel dat iedereen makkelijk met de bus op de Grote Markt geraakt, door de buscorridor in het centrum. Het klopt dat die bussen de belevingswaarde in een voetgangerszone zouden verminderen. De Lijn kan natuurlijk ook kleinere bussen inzetten, met een minder grote frequentie. De e-bussen zouden een alternatief kunnen zijn, maar is het betaalbaar en is het voor iedereen interessant? Dat moeten we nagaan.”

Het Laatste Nieuws/Waasland,
Vr. 09 Dec. 2016, Pagina 17